Thursday 12 September 2013

Posisi jerawat adalah petunjuk kepada kesihatan seseorang?

Jerawat? Bagi aku itu perkara lumrah bagi semua orang. Sehalus mana pun kulit wajah seseorang pasti pernah merasa kehadiran sang jerawat ni kan? Tak berapa logik la pulak kalau seseorang tu selama dia hidup tak pernah sekali pun tumbuh jerawat, ye tak? Bayi tu aku percaya la. Tapi ni haaa, aku bercakap pasal orang2 yg da akil baligh nie. Bagi aku pulak, memang jerawat tu tetap ada walaupun tak teruk. Biasala 2,3 biji menempek apatah lagi kalau sedang angkat bendera jepun. Mesti ada punya.. Aku biasanya tenyeh2 jerawat nie dengan cream fail & lovely anti mark tu. Lepas 2,3 hari hilang la. Sebab tu aku tak rasa panik kalau tumbuh jerawat ni, paling2 pun sibuk tenyeh benda ni dgn cream. Biasanya aku tenyeh agak kasar jugak. Haaa, ambik ko! hahaha. 
Tetapi benarkah posisi jerawat adalah petunjuk kepada kesihatan seseorang? Mak aiiii, bukan kemain maju lagi teknologi sekarang ye. Posisi jerawat pun ada makna bagai. Mari kita check it out!
Jerawat di dahi
Haba badan yg melampau serta peredaran darah yg tidak baik menjadi punca kepada naiknya jerawat kat dahi kita. Orang yg ada jerawat kat dahinya selalunya memiliki sifat panas baran. So, untuk menghindari dinasihatkan supaya menjadikan amalan untuk tidur awal serta bangun awal. Selain itu, pastikan dapat tidur yang cukup dan minum air yang banyak.
(Haaa, aku baru perasan encik husband ada tumbuh jerawat baru2 ni kat dahi dia. Rasa gatal jer nak tenyeh dengan cream fair & lovely tapi tak kesampaian. Ai kan pelupa,.. Hahaha, malam ni aku kena suruh dia tidur awal jam 8pm. Taknak tidur awal kita kunci dlm bilik. Ke canner?)
Jerawat di hidung
Kalau jerawat di batang hidung, ianya bermaksud tulang belakang kita mungkin bermasalah. Jika ianya di hujung hidung mungkin disebabkan haba perut yg melampau dan sistem penghadaman yg tidak normal. Dan jika di salah satu hujung hidung pula dikaitkan dengan ovari atau sistem reproduksi yg mempunyai masalah.
Jerawat di dagu
Berkemungkinan fungsi buah pinggang telah terjejas atau sisitem endokrin (rembesan dalaman) lemah. Untuk kaum wanita yg mudah mendapat jerawat di sekitar dagu mungkin berpunca daripada haid yang tidak teratur dan sistem peranakan yang bermasalah.
(Yang ni da jadi satu kemestian. Setiap bulan mesti tumbuh kat sini jer. Tempat lain jarang la pulak. Seluas2 dahi & pipi aku, dagu aku yang kecil jugak ia nak tumbuh. Soii betul! Nasib baik la kejap jer, lepas da kena tenyeh2 terus menghilang. Pandai makan saman jugak jerawat aku ni. Hihihi)
Jerawat di pipi
Jika jerawat tumbuh di pipi kiri, fungsi hati mungkin kurang lancar seperti dilanda masalah rembesan, menyahtoksin dan penghasilan darah. Jika di sebelah pipi kanan, fungsi paru2 berkemungkinan tidak normal.
Jerawat di badan (Belakang & Depan)
Bagi jerawat yg tumbuh di belakang atau depan badan ianya memberi petanda kemungkinan sistem perkumuhan bermasalah seperti terkena sembelit. Dinasihatkan supaya mengamalkan pemakanan yang sihat bagi memastikan toksin tersingkir dengan lebih baik.
 
Cermin pun tak lalu nak tengok jerawat. Hahaha.
Aku tak kata posisi jerawat adalah petunjuk kepada kesihatan seseorang ini adalah 100% betul. Aku sendiri pun bukannya percaya benda2 macam nie. Sebaik2nya jagalah kesihatan diri masing2. Jaga persekitaran dan amalkan cara hidup yang sihat. Mencegah lebih baik daripada merawat kan?  

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
This Template Was Made & Design With Love By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.