Thursday 13 June 2013

Alkisahnya..cerita di petang hari

Ssttttt..bos aku bersembang panjang dgn aku sebelum dia blk smlm. Amboi, gelak2 kami bercerita. Hmmm, not bad jg bos aku ni kdg2. Hahaha. Tapi 1 topik je la kami sembang. Maybe masa tak cukup kot if nak tambah versi cerita lain. So cerita yg kami layan boleh tahan panasnya juga! Dia tukang cerita aku jadi pendengarnya. Kadang2 aku menyampuk la jg! Tak best bercerita kalau sorang je yg bercakap kan? So, mainkan peranan anda, hai kwn2! Kalau tak confirm ada yg menguap. Hahaha.
Begini cerita bos aku td. Memula aku yea yea je. Angguk2 je. Pastu dia bagi tau aku la yg kat ofis ni da org panjang tangan. Memula aku shock jugala, tp mcm best pula dgr cerita dia. Daripada busy surfing internet terus aku tinggalkan. Ai da habis masa keja ok, bukannya curi tulang! Pastukan, ayat pastu, pastu, pastu  tu je keluar dari mulut aku sepanjang kami bersembang. Memang kepoh betul! Aku tgk bersemangat la pula bos aku bercerita. Ada pendengar off course la kan..Cerita berkisarkan duit hasil perniagaan yg kwn ofis jalankan tetiba lesap. Dia jual makanan ringan, minuman, keropok..alah plg mahal pn minuman tin. Dalam  rm1.60 gitu je. Lain2 tu adalah dalam 0.30$, 0.40$ and 0.50$. Kira ok la sebab kalau rasa nak makan snack xyah la keluar ofis semata2 nak cari benda ni. Yg penting bayar. Pandai makan pandai la bayar. If takde duit time tu, atas meja tu ada buku. Macam buku lima2 tu la. Haaa, jgn pula pura2 buta, tak nampak! Cukup bulan pandai2la clearkan nama dlm buku tu. Ingat, takde free dlm dunia ni dik non!
Yg herannya lg office ni siap pasang CCTV. Takan langsung tak terfikir, mana nak letak muka tu?! According to my boss org tu memula xnak mengaku. Habis sapa dlm CCTV tu? Takan tetiba pula ada kembar seiras dlm ofis ni.. Hadooo, tak faham aku! Akhirnya pengakuan dibuat juga setelah bukti terbentang dpn mata. Ish,ish,ish...
Moral of d story is kalau ada masalah jumpa la org yg berkaitan, luahkan n selesaikan. Jangan buat perkara yg boleh menjatuhkan maruah diri sendiri. Jaga nama dik! Bila nama da terconteng, membersihkan mungkin boleh tp nak dapatkan balik kepercayaan org lain tu yg payah. Silap2 haribulan org langsung tak nak percaya. Amat merugikan & boleh menyebabkan kita hilang kawan! Sayangi dan jangan persiakan masa depan. Umur masih muda, masih banyak lagi peluang yg boleh direbut & masih panjang lg perjalanan yg perlu ditempuhi. Sepatutnya, masalah itulah yg menjadi pemangkin kita untuk berfikir dan bertindak secara lebih matang. Hari ini kita mungkin diberikan peluang untuk kesekian kali, jadi pergunakan peluang itu dgn sebaik-baiknya. Jgn bila peluang da tertutup, baru nak merayu, menyesal & mcm2 aku janji keluar. Sorry too late!
*sentiasa berdoa untuk kesabaran, kekuatan, ketabahan untuk menempuhi hari2 seterusnya...~feeling blessed :)

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
This Template Was Made & Design With Love By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.