Thursday 11 July 2013

Staff cum student

Kalau tengok blog archive aku nie memang tak banyak. Bukannya pasal takde idea, malas nak update tp lebih kepada kekangan masa. Walaupun aku boleh access blog aku kat mana2 even kat hp sekalipun tapi memang tak terlayan. Sebab tu entry aku sekerat dua je tiap bulan. Hahaha..Janji ada! Bukannya google black list kan pun kalau tak aktif..ye tak? Haha. Lagi satu blog ni bukannya jadi satu keutamaan untuk aku di mana aku mesti update tiap hari. O tidakkk, aku belum sampai tahap addiction. Kalau tak update blog rasa macam bencana alam nak datang. Aku masih slow & steady :) 
Cerita pasal addiction ni, aku baru je sembuh dari ketagihan akta2 or undang2 berkaitan business di Malaysia ni. 5 hari aku buat assignment pasal law ni benar2 buat aku ketagih. Sampaikan aku boleh hafal Akta Kontrak 1957 dan Akta Jualan Barang 1957. Tak cukup dgn itu aku cari pula akta pengguna 1999, akta berkaitan perniagaan elektronik 2006.. Semua aku nak korek, seram aku! Pastu bukan senang nak buat ayat yang dalam2 nie, kena paksa otak berfikir lebih dari biasa. Otak aku cergas time pepagi je, kalau petang memang kompom agak lem*** da. Tapi time petang (5pm onwards) juga aku kena buat disebabkan kekangan kerja di waktu pagi. Mana boleh buat assignment time keja kan? Kang bos tau..lnpt habis la! Menangis tak berlagu la aku nanti. APC jauh sekali.. Hahaha. Tapi dalam kesusahan aku nak berfikir tu, boleh pulak aku mengarang berlembar2 muka surat. Dia minta 2,500 patah perkataan tapi aku bagi 3,345 p/p, kelas kau jah! Kalau ikutkan lebih daripada 3,500 p/p, terpaksa aku cut mana2 yang tak patut. Itu yang dapat 3,345 p/p tu. Gila..
Muka tensen buat assignment. Tunggu airmata jatuh jer tu. Hahaha
Rubrics assignment yang perlu aku buat. Sakit aku nak buat..
Finally i did it.. aku da submit pun! Legaaaa... Strive for next exam pula!
Aku memang tabik orang yang kerja sambil belajar ni. Aku admired dgn semangat & disiplin mereka. Aku memang nak sangat study tp persoalan time mula2 tu, aku mampu ke? Orang macam aku perlu sokongan kalau tak lama2 boleh layu. Nasib baik juga la aku da semangat yg agak kental sikit plus dengan disiplin tinggi. 2 elemen tu yang buat aku masih mampu buat sampai ke hari ini. *mudah-mudahan berkekalan* Lagipun aku percaya 'hardworking is definitely more rewarded'. Cita2 tinggi tapi tiada usaha tak akan ke mana. Org putih bilang 'hoping something without doing anything its mean nothing'. Betul baa tu. Kalau mampu buat apa berhenti berusaha? Dlm pekerjaan, jangan tanya 'apa keja yg perlu aku lakukan esok, lusa? bos nak aku buat apa pula esok?' tapi cuba tanya 'dimanakah aku dalam 5,10 tahun akan datang? aku masih di sini ke or apakah aku berpeluang memimpin orang lain?' Cita2 kedengaran agak nun ke langit tapi bagi aku tiada salah pun asalkan ada usaha. Jangan hua hua hua ke sana ke mari tapi usaha takde, baik tak payah! Diam2 sudah.. 
*jangan telampau selesa dengan apa yang ada.. selagi boleh berusaha la. Tuhan akan memberi jika kita berusaha :) 

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
This Template Was Made & Design With Love By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.