Tuesday 18 December 2012

~ Sengatan Obor2

Kelmarin aku shocked tahap gaban! Satu2nya adik aku kena sengat oleh jellyfish atau pun yang kita panggil obor2 tu.. Mak aku kat kampung bising2 suruh aku call adik aku tu. Yelah, she was worried la tu dengan her only son. Kalau aku pun in her shoes memang terus jadi macam nenek2.. Jangan meroyan da la! Aku pun without wasting my time terus call sebab aku bukannya lack of knowledge pasal jellyfish ni. Aku pun tau tahap mana bahaya kalau kena sengat oleh manatang ni. Yeke??

Alkisahnya adik aku pergi bercuti2 dengan family members yang lain kat Pulau Tiga di Sabah.  Sapa tak kenal Pulau Tiga please do Google now.. Survival island tu! Dia dgn 1 kazen lelaki  ni pergi lah berjalan berdua kat beach without d other family members. Lepas tu sepakat nak berlumba d air pula. Belum sampai seminit 2 tiba2 adik aku rasa macam da something gigit kaki dia. Terus dia tengok, d jellyfish is there! Adik aku pn bukan main kelam kabut lari ke beach and checked his leg. C cousin ni pun terkejut la nampak adik aku without warning berlari kelam kabut ke pantai. Lepas di bagi tau dia pun berlari p tengok either jellyfish tu masih da kat situ, and yet jellyfish tu masih swimming mcm biasa! Lucky my cousin dengan adik aku ni terlibat secara langsung dengan tourism so they know what should they do kalau kena sengat jellyfish ni. Adik aku pun dengan pantas bagi kencing kat tempat kena sengat tu. Balik bilik hotel letak cuka and garam lagi. Tindakan yang amat bijak sebenarnya sebab cuka and kencing adalah 2 elemen yg paling penting kalau kena sengat jellyfish. Lebih2 lagi kalau hospital jauh. Adik aku kata, sengat jellyfish tak berapa working kalau orang yang disengat tu da minum alcohol sebelum disengat. Buli2 dia cakap 'no worries, sy da bubuh cuka and kencing kat tempat disengat tu. Lagipun sebelum kami berjalan tadi sy da minum Tiger beer'... hrmmmm...

According to my brother, ada 2 sengatan kat kaki kiri and another 7 kat kaki kanan. So what u expect?  I can't imagine that cause my brother told me that was very painful! Dia bagi tau kalau budak yang kena mesti da pengsan and i doubt it cause sebelum ni ada kes budak meninggal di Manukan Island pasal kena sengat jellyfish. That's why aku cakap jangan main2 dengan sengatan jellyfish ni. Jellyfish ni pula ada macam2 jenis so dia punya tahap bahaya pun different. Tapi apa2 pun jangan pandang ringan dengan sengatan jellyfish.

Semalam aku call dia, he was in Tambunan. Waaa, melancong sakan dorang kali ni. Round2 Sabah. Eiii bikin jeles! Btw thanks God sebab kaki dia da okay. 

Jum kita tengok Jellyfish @ Obor2 ni.........

Nampak macam biasa tapi kalau kena sengatan baru nampak luar biasa

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
This Template Was Made & Design With Love By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.