Monday 18 March 2013

Tips Menjawap Exam KPSL

Am coming! Hari ni aku nak bercakap pasal tips2 menjawab kpsl ni. Aku kan bangsa menepati janji punya, haha perasan lebih! Tanpa membuang masa jom kita intai tips2 versi kampungan aku ni. Aku tau da banyak blog yang share tips2, teknik n cara nak menjawab kpsl ni. So, terpulang la nak ikut ke tidak cara aku ni, aku just nak share je! Yela sharing is caring kan..
i) Baca arahan dulu kawan2 (paling basic). Jangan gelojoh, relax je!
ii) Baca soalan dan kenalpasti rujukan. Kalau aku, aku buat dulu bacaan skimming (zig zag iaitu bacaan pantas). Tujuannya nak kenalpasti mana2 soalan yang aku rasa boleh jawab dan bulatkan soalan yg terpilih. Aku jenis tak blh depends sgt dgn buku takut tak sempat mencari...
iii) Dah kenalpasti soalan dan rujukan, sila ambil rujukan perkara yang tepat. Cthnya soalan pasal cuti. Cuti semua ada dalam Bab C, Perintah Am. So, kalau soalan tanya pasal cuti kecemasan sila rujuk pada cuti kecemasan. Jangan menyimpang ke cuti rehat pula! Kadang2 benda ni kita boleh terlepas pandang..
iv) Jawap soalan dan nyatakan rujukan yang dipakai. Cth: Merujuk kepada Akta Pencen Peraturan 19(3)(a), .......
v) Jawapan kena ikut fakta ye kawan2. Tak salah menggunakan ayat sendiri asalkan ayat itu disokong oleh fakta daripada rujukan yang diambil. Aku kdg2 memang menggunakan ayat sendiri TETAPI ayat itu disokong dengan menyatakan 'Ini selaras dengan peruntukan yang terdapat pada Akta Pencen Peraturan 19(3)(a) yang jelas menyatakan bahawa.....(tulis balik peraturan dalam Akta Pencen berkenaan)'. Maybe bagi sesetengah org cara ini agak memakan masa. So, terpulang pada kawan2. Nak jawab straight to the point pun boleh :) Yelah, nak save masa..
vi) Jangan tinggalkan jawapan kosong. Let say kalau masa tak cukup, jangan sesekali tinggalkan jawapan kosong semata2 tak dapat cari rujukan berkaitan. Based on my own experience, aku ada beberapa soalan yang tak sempat cari rujukan. Aku just jawab secara logik dan menurut pengetahuan sendiri. Cthnya soalan tu allocate  10 markah. Kalau tinggalkan kita confirm2 hilang 10mark tu. No harm try jawab. Lagipun exam ni subjective, human mark. Kita jawap sikit pun pasti da mark even tak dapat full mark. 4/10 tu pun kira ok da..
vii) Tulisan biar maintain dik. Org yg mark paper ni pun blh moody kalu dia x mampu baca apa yg korang tulis. So, sebaik2nya tulisan biar kemas sampai habis...
**************************************************************
CONTOH KAEDAH MENJAWAB KERTAS BHG. C (Undang2 Umum)
Soalan 1:
En. Farid seorang Pen. Pegawai Tadbir (N27) di sebuah jbtn kerjaan telah mengalami kecederaan parah setelah terlibat dlm kemalangan jalan raya semasa dlm perjalan ke pejabat.Kecederaan tersebut menyebabkan beliau lumpuh seluruh anggota badan dan telah diperiksa oleh Lembaga Perubatan dan dinasihatkan utk bersara drpd perkhidmatan awam. Beliau kemudiannya bersara drpd perkhidmatan awam. Pihak polis trafik juga telah mengesahkan bahawa kemalangan itu berpunca drpd kelalaian pemandu lori yg melanggar kereta En. Farid. En. Farid adalah anak tunggal dan hanya beliau seorang shj yg menjaga dan memelihara ibunya secara sepenuhnya selepas kematian bapa beliau 10 tahun lalu. Selepas enam tahun menghidap penyakit lumpuh, beliau meninggal dunia dgn meninggalkan ibunya keseorangan.
a) Nyatakan keadaan yg boleh menyebabkan pencen tanggungan yang diterima oleh ibu beliau diberhentikan.
Jawapan: Pencen tanggungan yg diterima oleh ibu beliau boleh diberhentikan apabila bukti bahawa ibu beliau diberi nafkah yg secukupnya drpd lain2 punca nafkah diperolehi. Ini selaras dgn peruntukan yg terdpt pd Akta Pencen Peraturan 19(3)(a) yg jelas menyatakan bahawa......
Soalan 2: 
En. Sulaiman seorang Pengarah Urusan Syarikat Pembinaan telah mendapati bahawa pegawai akaunnya telah membuat kesilapan dalam membuat caruman pekerja Syarikat Pembinaan. Kesilapan itu telah dilakukan bg caruman dlm tahun 2009. En. Sulaiman tidak pasti samada lebihan bayaran yg telah tersilap bayar itu blh didapatkan kembali drpd KWSP. Sila nasihatkan En. Sulaiman:
a) Samada caruman tersebut boleh didapatkan kembali drpd KWSP.
Jawapan: Boleh. Merujuk kepada Akta KWSP Kaedah 33(i) yang jelas memperuntukkan bahawa .......
b) Bincangkan cara untuk mendapatkan semula lebihan bayaran caruman tersebut.
Jawapan: Merujuk kepada Akta KWSP Kaedah 33(ii)(3), cara2 untuk mendapatkan semula lebihan bayaran caruman tersebut... 
********************************************************************
Haaa, kaedah seperti di atas la aku amalkan semasa menjawap paper kpsl ni. Agak berbaloi jg sebab sekali ambil exam ni, aku pass semua paper ni. Rasanya dah ramai yang berkongsi tips & kaedah di blog msg2 tp terpulang la kawan2 nak ikut tips & kaedah mana satu sbb semua tips tu berkongsi tujuan yg sama iaitu LULUS. Selamat maju jaya semua!

103 comments:

  1. Permohonan Exam KPSL N27 sudah dibuka....
    Siapa yang nak kompilasi past year soalan + jawapan dari thn 1995-2012
    (bah a,b & c) can pm / email me premidharma@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai Premidharma,

      Boleh share2 kah hehe..email sya eann87.emil@gmail.com

      tq .

      Delete
    2. Hai premidharma,

      Boleh share utk sy jgk... Ni email sy sofeatasya06@yahoo.com.my

      Delete
    3. hai premidharma..

      kiter pn nk jgk..mintak tlg e-mail ke saya blh?? Aspanita@selayanghospital.gov.my..jasamu d kenang!!

      Delete
    4. hi premidharma,

      nk share gak.email sy zainab_osman@phg.moh.gov.my

      Delete
    5. hai premidharma

      Blh email x kt sy soalan dan jwapan thn2 yg lpas..ini email sy ninakarina82@gmail.com.

      Delete
    6. hai premidharma

      baru ternampak ur post. e mel kt saya boleh ka tahun ini saya dah gagal semua paper. e mel saya jasimah_klpm@ppkk.moh.gov.my

      Delete
    7. hai premidharma

      boleh email kat saya pierzd@yahoo.com, dah 3x ambik exam, 3x gak kandas

      Delete
    8. hai premidharma

      Nak share juga la emel saya lmadesen@yahoo.com
      Terima kasih

      Delete
    9. Hai Premidharma
      Nak share juga, boleh emel pada saya hidaya@kehakiman.gov.my.
      Terima Kasih

      Delete
    10. hai premidharma
      boleh email kat saya zainab.osman@yahoo.com
      terima kasih.

      Delete
    11. hai premidharma
      boleh email kat saya ainahussin@moh.gov.my
      terima kasih


      Delete
    12. Mohon email pd sy juga... izlianai@yahoo.com

      Delete
    13. Mohon share utk sy jugak bleh??untuk persiapan ambil exam tahun dpn..first time nk amek ni
      lieda.ismail@gmail.com

      Delete
    14. Boleh share soalan dan jawapan exam KPSL? Ni email saya:

      maishamir@ymail.com

      Delete
    15. Hi..Boleh share kompilasi soalan n jawapan kpsl..rizaltheredwarriors@gmail.com

      Delete
    16. Hi..Boleh share kompilasi soalan n jawapan kpsl..rizaltheredwarriors@gmail.com

      Delete
  2. Hi... boleh share soalan dan jawapan tu... ni email sy... chi_umai@yahoo.com.... tq ye... thank utk tips tu...

    ReplyDelete
  3. IM SHARING UR POST IN MY PAGE - UR REF IS THR :)

    ReplyDelete
  4. hi premidharma...leh share ngn dy..email didie_allyia@yahoo.com.tq

    ReplyDelete
  5. Hi ♥premidharma♥.. boleh share soalan & jawapan tu dgn sy? email : leeza4880@gmail.com.. tq ye... anyway, thanks for the tip..

    ReplyDelete
  6. Hi..boleh share soalan Dan jawapan.ni email saya.; srshdh@gmail.com

    ReplyDelete
  7. Hi.. Bleh awk share soalan & jawapan tu kt saya.. email sy ynass82@gmail.com terima kasih..

    ReplyDelete
  8. hi awak...bleh x awak share kat sy..emel sy eika88_cancer@yahoo.com..tanks..;)

    ReplyDelete
  9. saya nak jugak....loco_shahril@yahoo.com......tq

    ReplyDelete
  10. Sy pn nk juga.. afyzzah@yahoo.com

    ReplyDelete
  11. emailkan saya jugak..iykaharis@gmail.com

    ReplyDelete
  12. Sy pn mau gak...ika_danz@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  13. sy bak jugak noryuzaliniyaakub@gmail.com

    ReplyDelete
  14. bahgian a je sis.. tq yang nie kandas...

    ReplyDelete
  15. Hai Premidharma...
    Boleh tak share kat sye soalan dan jawapan bagi exam kpsl ni..
    email sye asmiey_88@yahoo.com
    terima kasih byk2..

    ReplyDelete
  16. hai Premidharma
    boleh share x soalan2 exam kpsl N27 by my email : assuhaida@gmail.com
    TQVM.

    ReplyDelete
  17. Hi bleh share juga,d black_currant88@yahoo.com..thanks

    ReplyDelete
  18. hi dear,nak share soalan...thomaskry@yahoo.com

    ReplyDelete
  19. hai..saya nak minta share juga..boleh emel di wyvernwayne@yahoo.com
    tqvm

    ReplyDelete
  20. hye boleh share soalan..emel lind_z83@yahoo.com tq

    ReplyDelete
  21. can share with me? :)
    uyul84@yahoo.com

    ReplyDelete
  22. hi...
    Boleh ka email soalan2 dan jawapan exzm kpsl N27 kepada saya
    roheni@sbh.moh,gov.my

    ReplyDelete
  23. hi..
    boleh share soalan2..
    emel me rosma7679@gmail.com

    Thx n regards,

    rosma.

    ReplyDelete
  24. assalam, mohon share soalan-soalan yg berkaitan exam N27 sbg sesi perkongsian bersama. minta emel kpd sy (mjbross2589@gmail.com).
    Jasa anda tetap dan amat sy hargai. TQVM

    ReplyDelete
  25. salam...boleh emel tuk saya skali ye...tqvm
    enny_gurlz@yahoo.com

    ReplyDelete
  26. hai..saya nak minta share juga..nuarico@yahoo.com.my
    tq..

    ReplyDelete
  27. salam..saya pun nak minta shera blh ke premidharma hazelnut_nana@yahoo.com

    ReplyDelete
  28. saya pun nak jugak nie email saya noryatitalib@gmail.com....tq

    ReplyDelete
  29. hye spe yg kena exam by next week dekat Dewan Belia Jalan Syed Putra KL?

    ReplyDelete
  30. Hi Premidharma..salam pkenalan...mohon share juga soalan kpsl tu dgn saya...blh x u send ke shamsina83@yahoo.com.my..tq dear..

    ReplyDelete
  31. Hai premidharma .. Bleh tlg email kat saya.. mohawks_108@yahoo.com.. tq..

    ReplyDelete
  32. Hello premidharma....boleh tolong email kat saya jugak...shadirms@yahoo.com.....tq very much

    ReplyDelete
  33. emel me pliss fana86_faan@yahoo.com

    admin, klu jwb soalan mcm ni tp just mention muka surat n seksyen je without explaining panjang2 bleh ke..

    ReplyDelete
  34. hi..
    pls share at aboy_57@yahoo.com
    TQVM..

    ReplyDelete
  35. Pls share at anorarina@mlk.moh.gov.my, dah msk 3x masih kandas jugak. Tqvm

    ReplyDelete
  36. hiii

    bole email kat saya jugak snoorasura@yahoo.com
    tq so much

    ReplyDelete
  37. Sya pun nak juga..email kat sya
    andreajenz@yahoo.com

    ReplyDelete
  38. hye...saya pn nak..
    email :- coklat_1234@yahoo.com

    ReplyDelete
  39. HAI...
    SAYA NAK JUGA
    BOLEH TOLONG EMAIL SAYA:
    rezahanim87@gmail.com

    ReplyDelete
  40. hai premadarma, sy pn nk juga.
    Tolong emailkn kt sy py866447@gmail.com. TQ

    ReplyDelete
  41. Hai premadarma, sy pn nk juga..Email sya w@rusma@gmail.com. Please...

    ReplyDelete
  42. hai premidharma, pls email to me: hadi8408@yahoo.com
    TQ.

    ReplyDelete
  43. can u email 2 me sinchan_syita@yahoo.com

    ReplyDelete
  44. share with me pyza73@yahoo.com. TQ : )

    ReplyDelete
  45. Hai Premidharma, saya pun nak jgk. ..mintak tlg e-mail ke saya blh?? seacoral80@yahoo.com..jasamu d kenang!!

    ReplyDelete
  46. salam.saya nak jgk..emel kat jumaniza@gmail.com..tq...

    ReplyDelete
  47. nak jugak..... ilmeyidris@yahoo.com

    tq

    ReplyDelete
  48. can u email 2 me yasothasuppannan@yahoo.com.tq

    ReplyDelete
  49. Hi Premidharma, saya pun nak jgk. ..mintak tlg e-mail kepada saya blh?? azgurll_2526@yahoo.com..terima kasih diucapkan!!

    ReplyDelete
  50. blh x tlg email kt sy... pink.rose07@yahoo.com

    ReplyDelete
  51. Hi Premidharma, saya pun nak jgk. ..mintak tlg e-mail kepada saya blh?? ziekhairi@gmail.com..terima kasih diucapkan!

    ReplyDelete
  52. Hi Premidharma, minta tolong email kepada saya soalan+jawapan kompilasi dari tahun 1995-2012. Email saya ialah mahathir@tourism.gov.my

    ReplyDelete
  53. Hi,saya pun nak juga contoh soalan dan jawapan KPSL yg lepas2..email saya ogy84.samuri@gmail.com

    ReplyDelete
  54. Hi Premidharma....minta email kat saya juga
    Email saya iemayie8684@gmail.com
    Terima kasih

    ReplyDelete
  55. Share kat saya jgk..letih dah 2 tahun amek tak past2 jgk :-(
    lynnzidane83@yahoo.com

    ReplyDelete
  56. hi Premidharma.. minta email kat saya juga .Email saya sharifahhaswa@gmail.com . terima kasih banyak2..

    ReplyDelete
  57. Hi,saya pun nak juga contoh soalan dan jawapan KPSL yg lepas2..email hezerkba@gmail.com

    ReplyDelete
  58. hai...sy nak jugak soalan2 dan jawapan KPSL yg lepas2... email kan kt sy imliza777@gmail.com

    ReplyDelete
  59. Hye sy nk jgk..email kat sy norihanmdali@yahoo.com
    Tq ;)

    ReplyDelete
  60. hai,
    email sy zainab.osman@yahoo.com. Tq

    ReplyDelete
  61. Hai..blh email kepada saya..nakata_akasia@yahoo.com..terima kasih..

    ReplyDelete
  62. saya nak jugak soalan dan jawapan kpsl yang lepas-lepas. boleh email pada saya puteripendang83@gmail.com.Terima kasih banyak-banyak

    ReplyDelete
  63. hai premidharma, i pun nak juga soalan n jawapan KPSL N27, ambil je, tak pernah lulus pun, kandas je, boleh email kat i... surenyang@yahoo.tq banyak......

    ReplyDelete
  64. saya pun nak jugak soalan dan jawapan KPSL N27 email saya dragonfly_2483@yahoo.com

    ReplyDelete
  65. sy pun nk. nie email sy eizuwan_2403@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  66. Perlu sangat2....bole share?
    Ini email saya.... legendfit74@yahoo.com

    ReplyDelete
  67. hai...boleh share? sy memerlukn jgk..ni email sy najryn23@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  68. hai premidharma,
    bole tolong emailkan ka edrawatiedris@yahoo.com
    tq

    ReplyDelete
  69. Hai premidharma, I nak juga...please email at e_adz1982@yahoo.com....tq

    ReplyDelete
  70. Hye..sy nak jugak..ixoraney@gmail.com
    tima ksh ye..

    ReplyDelete
  71. hai ...bole email kat saya nursazirahwati123@yahoo.com

    ReplyDelete
  72. Hai. boleh emailkan kat saya nuralieaa@yahoo.com.my.

    ReplyDelete
  73. hi premidharma
    can send to my email(mpuvili@yahoo.com)
    thank you so much...

    ReplyDelete
  74. hi..boleh email saya eny_honeydew@yahoo.com

    ReplyDelete
  75. hye ....boleh email saya nieda_as11@yahoo.com.my terima kasih

    ReplyDelete
  76. Hai premidharma.. boleh emeil kt saya kompilasi soalan past year.. ct.fasiha@gmail.com.. terima kasih

    ReplyDelete
  77. HAI BOLEH EMAIL SAYA shekom313@gmail.com......tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hanya tinggal 2 bulan lagi untuk peperiksaan..

      :: Sharing is Caring ::
      Semua tips dan contoh menjawap soalan KPSL N27 ada di
      FB Page: KPSL N27 - Kompilasi Soalan
      https://www.facebook.com/KPSLN27

      Delete
  78. Hai premidharma.. boleh emeil kt saya kompilasi soalan past year.. norhzlin@gmail.com.. terima kasih

    ReplyDelete
  79. Hai premidharma.. boleh emeil kt saya kompilasi soalan past year.. norhzlin@gmail.com.. terima kasih

    ReplyDelete
  80. Hi premidharma..boleh share soalan psl kat saya
    wanalanifatini@gmail.com

    ReplyDelete
  81. Hanya tinggal 2 bulan lagi untuk peperiksaan..

    :: Sharing is Caring ::
    Semua tips dan contoh menjawap soalan KPSL N27 ada di
    FB Page: KPSL N27 - Kompilasi Soalan
    https://www.facebook.com/KPSLN27

    ReplyDelete
  82. Hai premidharma.. boleh emeil kt saya kompilasi soalan past year.. 82nurulanisz@gmail.com.. terima kasih

    ReplyDelete
  83. Hai premidharma.. boleh emeil kt saya kompilasi soalan past year.. 82nurulanisz@gmail.com.. terima kasih

    ReplyDelete
  84. Hai Premidharma...mohon diemail ke: valimajane@gmail.com.
    Terima kasih

    ReplyDelete
  85. Hi Premidharma..., Mohon jasa baik emel sy kompilasi soalan dan jawapan past year pada saya ya.. Trm ksh. rozila@unimap.edu.my

    ReplyDelete
  86. BOLEH EMAILKAN KEPADA SY normalamatsani@gmail.com

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
This Template Was Made & Design With Love By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.