Thursday 14 March 2013

Gurau tak bertempat..

Lagi post pasal pencerobohan kat Lahad Datu, Sabah. Aku tak blame diri sendiri pasal nak post pencerobohan sebab benda ni memang sedang meletup-letup sekarang. Da jadi masalah negara so aku pun kena concern la juga. Lebih2 tempat tu terletak di negeri tercinta! Sapa tak marah, tak geram, tak sakit hati, tak sedih kalau tempat kita diserang/diceroboh seolah2 tempat kita tak merdeka, xda undang2 langsung. Senang2 je penceroboh si Tiram.. eeehh si Kiram ni nak masuk bagai masuk rumah sendiri..Byk cantik!
Aku ni lantak la korang nak cakap apa2 lebih2 lagi orang jauh nun dari tempat aku tu. Cakap la apa saja perasaan korang, cadangan korang..dipersilakan janji hormat orang sikit. Aku nak mengadu sikit ni. Alkisahnya colleague2 aku di ofis ni meluahkan kegeraman dorang terhadap penceroboh Sulu ni. Aku panggil mundu sulu la. Senang sikit nak taip! hehe. Aku faham la juga perasaan dorang. Aku lebih2 lagi la terasa sebab negeri yang diserang tu negeri aku. Lepas tu sibuk pula dorang tertanya2 orang2 Sulu ni macam mana. Aku yang out of d conversation memang tak bercakap langsung. Tiba2 aku dengar suara sumbang. 'Entah2 zita pun orang Sulu'. Aikkk, aku ke? Kat ofis nie mana ada lg staff bernama zita selain aku ni. Apalagi aku terus interrupt conversation dorang ni. Aku mengatakan yang aku ni 'kadazandusun' dari Sabah dengan menekankan sedikit intonasi 'kadazandusun' tu. Tak faham tolong google! Terdiam juga makcik2 kat ofis ni.
Sebenarnya aku tak marah pun. Cuma aku tak suka kalau tiba2 aku dikaitkan dengan bangsa mundu ni. Rakyat Sulu kat Sabah pun tak nak dikaitkan dengan dorang, ini kan pula orang yang takde kena mengena dengan bangsa mereka ni. Macam aku! So, lain kali tak payah nak bergurau & menyibuk tak kena tempat. Kan da kena!
Aku ni garang sikit kalau 'diganggu' tak kena tempat. Bak kata Prof. Dato' Dr. Mohd Fadzillah Kamsah 'samseng jalanan'. Haha.. 

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
This Template Was Made & Design With Love By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.