Friday 2 November 2012

~ Being Sabahan

I always been asked by some people (peninsular's people) 'how long u been here in Malaysia?'. My answer was '30 years since i was born on 1982'. And normally they r shocking heard that. Did i said wrong? Dan itulah realitinya. Aku tak faham sebab they keep thinking Sabah Sarawak bukan Malaysia. Some of them juga takut nak call aku if i was in Sabah. Takut bil telefon melambung. Rasanya nak pitam mendengarnya! Pity of them sebenarnya.. Ni baru 1 kejadian. Aku masih ingat lagi 1day aku report duty kat my former office in KL. Selepas siap kenal2 dengan suma colleagues, my 3rd boss (lady) asked me to her room. Ingatkan ada benda/kerja nak dibuat. Tapi dia tanya pasal kenapa ada binti pada nama aku sedangkan aku non muslim? Lagi aku kena terangkan kat dia. Lepas tu tiba2 keluar pula pertanyaan adakah orang Sabah masih tinggal atas pokok? Hellooo.. Tengok muka aku da ciri2 ke tinggal atas pokok? I was wondering, she was a master holder takan benda ni pun dia tak tau? Agaknya minda tuu terlalu tertutup ke or saja2? Tapi bagi aku, she shouldn't asked it. Cuba buka minda sikit and look outside.. Takan tengok kat situ2 je?

Aku tak faham sebenarnya. Apa revelannya tanya benda2 ni? Tinggal atas pokok? Aku punya parents pun tak merasa tinggal atas pokok, ini kan pula current generation. Walaupun kami tinggal kat kampung tapi tidak bermaksud kami ketinggalan. Kami pun bersekolah sama seperti orang lain. Kami juga da own house, jalan raya, elektrik, air bersih, kereta.. pendek kata suma ada! Malah kami da tanah sendiri berekar2..bebas nak bercucuk tanam, rumah sendiri dan tak perlu bayar sewa pun! Jangan pandang rendah orang kampung. Fesyen mereka mungkin tak up to date macam orang bandar tapi duit dorang berkepuk dalam bank! Tak percaya terpulang..ewaahh, emo nampak!


Da bertahun2 negara merdeka tapi sorry to say masih da lagi orang kita yang tak merdeka fikirannya. I am proud of who i am, walau asal kampung tapi fikiran tak sempit! Aku keja kat bandar besar tapi aku tak kena culture shock! Aku p oversea pun tak juga. Suma berbalik pada diri sendiri.  Petua aku? Ni haaaa, aku da set dalam kepala da. Aku always remember that today’s communication is set the tone for tomorrow’s relationship. Other than that which is very important to secure your relationship with others is to think before you say something. Tp jgn pula sampai ko tak menjawab sampai ke sudah semata2 nak dok fikir memanjang. Agak2 la dik... Btw for me it is always a good thing to be careful and respect others. Aku pun sometimes boleh jadi laser tapi aku bertempat. Bukannya main redah jer! Redah, redah, redah..last2 engkau yang kena redah! Haaa, nangis tak berlagu nanti. 

Pendek kata, aku allergic dengan org berlagak ni. Berlagak je lebih tapi apa pun takda. Siap merendah kan org lain lg la 100m aku tinggalkan org mcm ni. Plus org yg mindanya tertutup lagi la aku allergic. Fikiran sempit, dok asyik fikir negative @ prasangka buruk je dgn org lain. Sampai ke sudah susah nak maju org mcm ni.. i tell u alls. Senang je, tak suka pa org lain buat diam2 je laaa.. tak yah nak sibuk. Janji org tu kacau hidup kita..Fullstop! Hidup biar bebas dari prasangka.. 

Senyum dulu...



Pic middle & bawah ni la kg aku. Ada ciri2 stay atas pokok ka? Pheww maju sda baa..

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
This Template Was Made & Design With Love By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.