Sunday 23 September 2012

~ Rumah Idaman

Zaman sekarang orang berlumba2 nak kumpul harta. Tak kira la rumah ke, kereta ke, tanah ke...janji ada! Yand da ada rumah pn masih sibuk lagi tambah cawangan. Cawangan rumah ya bukan cawangan lain. Yang ada kereta 2 biji pn nak tambah sebiji lg. Untuk anak2 katanya! Ok, boleh terima. Aku? Aku ada sebiji kereta je. Rumah aku tumpang husband je. Tak mampu la katakan. Kikiki. Da terlanjur tulis pasal rumah ni, ni aku nak tanya korang suka jenis rumah macam mana? Rumah teres ke, kondo ke, flat ke, banglow ke, pangsapuri ke...woo banyak pula jenis rumah ni. Macam2 dan byk pilihan. 

Rumah teres or banglow mungkin menjadi pilihan ramai disebabkan atas tanah. Macam2 kita boleh tanam atas tanah tu biarpun luasnya tak seberapa. Tak pe la, yg penting kan ada. Tapi kalau aku kalau nak yg bertanah bagus aku buat rumah kat kampung. Lagi puas hati tapi tak semua orang da kampung. So jalan penyelesaian beli je rumah yang bertanah mcm rumah teres or banglow. Kalau nak beli rumah macam ni kena menumpukan extra pd tahap keselamatan la. Rumah begini memang selalu jadi tumpuan pencuri@penyangak. Tak perlu la upah org jd security, cukup la pasang CCTV ke alarm ke. Walaupun kadang2 penjenayah tak ambil peduli pasal benda2 ni tapi at least kita bersedia. Lain2 terpulang kpd diri kita untuk lebih berhati2.  Waaa, jauh benar aku jumping story!

Pilihan aku? Terus terang la aku suka stay kondo. Untuk makluman, kondo dengan flat or apartment are totally different yaa. Tak sama! Pasal apa? Meh aku cerita sikit2. Kondo biasanya ruangnya lebih besar, da private swimming fool, gym, gelanggang tenis, gelanggang badminton, ping pong, sauna, mini market, hall, taman permainan kanak2, joging area, cafe, 2 lot parking utk setiap penghuni dan security yg ketat. Kemudahan itu biasanya terletak di tingkat 2 yg mana menghubungkan blok2 bangunan kondo tu. Privacy kan? Lagi satu kawalan security amat ketat. Bagi resident or tenant biasanya ada Pas. Tapi kalau anda pemilik or tenant tapi berhutang dgn pihak pengurusan kondo (cth: maintenance fee), pas anda akan dinyah aktif. So anda pun akan melalui prosedur kawalan yg ketat sehingga anda menjelaskan hutang anda. Yg tenant tu pandai2 la supaya owner membayar fee tersebut. Biasanya yang kena melalui kawalan security ini ialah visitor or kontraktor. Ramai juga yg mengeluh sebab kena ikut macam2 prosedur tetapi itu la kenyataannya. Zaman sekarang tak sama dengan zaman dulu. Zaman sekarang banyak jenayah so sebelum terkena lebih baik buat sesuatu untuk mencegah. 

Jom kita tgk2 pic jenis rumah yg ada kat Malaysia ni... Lain2 korang google sendiri la!
                                
Rumah Banglow..memang cantik tp harga pun cantik jg!
Rumah Teres.. Untung sapa yg dpt Corner.

2 pic ni pula kondo. Aku kn suka kondo so aku letak 2 pic la. Hahaha..

Tak peduli jenis rumah pa kita tinggal yg penting ada rumah kan. Da tempat untuk berlindung dari panas dan hujan. Bersyukur la dengan pa yang kita ada! Cheers...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
This Template Was Made & Design With Love By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.